Sunday, October 19

Yang paling utama

Apa sahaja yang saya curahkan dalam 2 post sebelum ini sebenarnya membuat saya berfikir semula, ke manakah arah tujuan saya? Apakah prioriti dalam hidup saya? Saya masih bingung. Selepas membaca email yang dihantar dan dibalas oleh pensyarah-pensyarah jabatan saya komen mereka tentang pembentangan dan laporan Projek Sarjana Muda, terfikir pula. 'But i like doing research too?' So what should i do now?'

Baru sahaja tadi saya kata saya akan menumpukan perhatian saya kepada 3P dan menulis 2 perkara - untuk pengajaran dan untuk bacaan umum, sekarang saya dah bingung semula.

Namun begitu, alhamdulillah syukurlah. Saya dinasihatkan oleh seorang sahabat.

Katanya: Hakikatnya, peganglah pada tali ALLAH. yg problem ialah hati kita. Ingatlah pesanan org alim macam dlm nasyid tu:

Ubat hati ada lima perkara:
  1. baca quran adan faham maknanya
  2. dirikanalah solat malam
  3. bersamalah dgn orang soleh
  4. banyakkanlah berpuasa
  5. zikir berpanjangan

Saya tidak akan mampu membuat kelima-lima perkara tersebut sekiranya saya tidak ada fokus dan sibuk memikirkan semua hal dunia. - 7P. Saya MESTI bulatkan tekad. Buat apa yang saya suka (my passion) dengan cara yang terbaik (all out) tanpa mengabaikan akhirat saya!

Semoga ALLAH tetapkan hati saya dan tunjukkan saya ke jalan yang diredhainya. Ameen Ya ALLAH.

No comments: